Monday, January 17, 2022

Essä om islamisk bankverksamhet

Essä om islamisk bankverksamhet



Å andra sidan ska förlusterna delas enligt det initiala kapital som investerats i satsningen. Vi kan bara hoppas att denna effekt inom en snar framtid, med ökande konkurrens inom den islamiska banksektorn, kommer att minimeras på grund av marknadskrafter förutom i omfattningen av prissättning mot uppsats om islamisk bankverksamhet ytterligare riskelement, uppsats om islamisk bankverksamhet. Utvecklingen av isamisk finans i Malaysia. Detta experiment stämplades inte som ett initiativ för att etablera islamisk bankverksamhet eftersom idéinnehavarna fruktade att bli stämplade som islamiska fundamentalister. Därför ger det problem för myndigheterna eftersom det finns olika metoder som föreslås när man utarbetar lagen. Islamisk bankverksamhet är dock inte begränsad till enbart räntefri bankverksamhet utan följer alla islamiska värderingar som välgörenhet, uppsats om islamisk bankverksamhet, vinstdelning, zakat eller islamisk skatt som samlas in för utblottade och som inte gör affärer i saker som klassificeras som haram eller förbjudna enligt islams förelägganden. MT Gharm var ett landsbygdsområde och människorna var religiösa.





Skillnaden mellan islamisk bankverksamhet och islamisk bankverksamhet



Islamisk bank har fått sitt namn från dess efterlevnad av islamiska lagar även känd som sharialagar som reglerar finansiella transaktioner. Islamisk lag förbjuder att ta ut hyra på pengar som i konventionella ord betyder ränta och som kallas Riba i islamiska lagar. Grunden bakom att inte ta ut ränta kommer från det islamiska finanskonceptet, som säger att ränta eller riba uppmuntrar cirkulation av välstånd i händerna på ett fåtal rika enheter och begränsar välstånd för att nå massorna i samhället. Islamisk bankverksamhet är dock inte begränsad till enbart räntefri bankverksamhet utan att följa alla islamiska värderingar såsom välgörenhet, vinstdelning, zakat eller islamisk skatt som samlas in för utblottade och inte göra affärer med saker som klassificeras som haram eller förbjudna enligt islams förelägganden.


Det första moderna experimentet med islamisk bankverksamhet utfördes i Egypten. Detta experiment stämplades inte som ett initiativ för att etablera islamisk bankverksamhet eftersom idéinnehavarna fruktade att bli stämplade som islamiska fundamentalister, uppsats om islamisk bankverksamhet. Beställ anpassad uppsats Essay On Islamic Banking med gratis plagiatrapport. Följande banker öppnades upp; Nasr Social Bank i, Amanah Bank i Dubai Islamic Bank i Kuwait Finance House i Faisal Islamic Bank of Sudan i Faisal Islamic Bank of Egypt i Bahrain Islamic Bank uppsats om islamisk bankverksamhet, och Qatar Islamic Bank Det är dock först under de senaste åren som islamisk bank och finans har tagit fart och islamiska ekonomer har kommit med innovativa finansiella produkter som också är sharia-kompatibla.


Islamisk finans anser att ränta på såväl konsument- som investerings- eller företagslån är förbjudna. Den tar fram sina beslut utifrån händelserna i islamisk historia och finansiella transaktioner där. Några framträdande grunder för dessa avgöranden är; begreppet vinst samt förlustdelning med enheter som lånen förflyttas till. Det finns inget sådant som en bekräftad vinst i form av intresse för islamisk finans, uppsats om islamisk bankverksamhet. Usmani Om en förvaringsinstitut överlämnas pengar för förvaring har han inte ett begränsat ansvar utan ett fullständigt ansvar gentemot klienterna som lämnade pengarna eller tillgångarna för förvaring.


Vårdnadshavaren får investera dessa belopp i handel och affärer för att tjäna vinst på det. Är dock skyldig att dela vinsten med kunderna i förhållande till andelen av deras kapital i hela det investerade kapitalet M. Islamisk finanspraxis tror bara på tillgångsstödd finansiering och inte på pengar eftersom det inte har något inneboende värde. Essä om islamisk bankverksamhet, många islamiska banker tror på att ingå ett giltigt kontrakt med kunderna och ägnar sig åt faktiska köp av saker som hus, bilar eller konsumtionsvaror och senare sälja ut det till kunden.


Det är absolut nödvändigt att förstå arten av islamiska finansiella avtalsvillkor och försäljning. Enligt dessa avgöranden är ett kontrakt ogiltigt om det bryter mot de islamiska principerna för ekonomi, inte bildas genom ömsesidig överenskommelse och förhandlingar, inte ingår i normala marknadstransaktioner och gynnar en part framför en annan. Medan M. Usmani beskriver försäljning på islamiska uppsats om islamisk bankverksamhet anses ogiltiga om de inte uppfyller dessa villkor; ha ett rätt kontrakt, föremål, pris och innehavs- eller leveranslöfte vid tidpunkten för transaktionen. De islamiska finansieringssätten som används allmänt är Musharakah, Mudarabah, Diminshing Mushaharakah, Murabaha, Salam, Istisna, Istijrar, Ijarah och Ijarah Wa Iqtina.


Musharakah är ett slags partnerskap där vinsten delas enligt ett specificerat förhållande som beslutats av partnerna i ett ömsesidigt kontrakt M. Vinstdelningsvillkoren i avtalet bör komma överens om ömsesidigt av partnerna men bör inte tilldela en fast avkastning till någon av partnerna eftersom det klassificeras som ränta. Å andra sidan ska förlusterna delas enligt det initiala kapital som investerats i satsningen. Om man jämför med de konventionella amerikanska bankerna debiteras en fast avkastning som kallas ränta eller påslagsränta på alla uppsats om islamisk bankverksamhet lånas ut. Amerikanska banker delar dessutom inte på ansvar eller förluster om den satsning som lånade pengar samlat på sig förluster. Men i Musharakah är det bankens ansvar att dela förlusterna också.


Bankens avkastning är kopplad till vinsten som genereras av satsningen, om vinsten är större kommer den att få mer vinst men den islamiska banken kan inte beslagta dessa vinster utan måste dela den rättvist med alla bankens insättare. Detta är inte tillämpligt på konventionella amerikanska banker eftersom de allokerar en fast påslagsavkastning på lån och därför inte kan dra nytta av att dela lönsamheten för det företag de finansierar, uppsats om islamisk bankverksamhet. Mudarabah är nära besläktad med Musharakah men uppsats om islamisk bankverksamhet en annan form av partnerskap där en partner tillhandahåller kapital för att investera och den andra använder kapitalet i affärer.


Detta påminner lite om den sovande partnern och arbetspartnerkonceptet i konventionella bank- och finansiella partnerskap. Vinst- och förlustdelningen under detta finansieringssätt lämnas efter ömsesidigt samtycke från de två partnerna, dvs. uppsats om islamisk bankverksamhet och klient, uppsats om islamisk bankverksamhet. Ett fast engångsbelopp oavsett vinst eller förlust är dock inte tillåtet. Minskande musharaka hänvisas till det läge där finansiären och kunden har gemensamt ägande av en tillgång. Utöver det är det meningen att kunden ska betala en hyra på tillgången till banken på basis av procentuell äganderätt i tillgången, uppsats om islamisk bankverksamhet.


Salam används vanligtvis för islamiska banker att finansiera uppsats om islamisk bankverksamhet satsningar där en säljare samtycker till att tillhandahålla särskilda varor eller tjänster till en köpare uppsats om islamisk bankverksamhet ett framtida leveransdatum i. ömsesidigt samtycke, dock betalas köparen priset för transaktionen helt på plats. I Istisnah är det en försäljningstransaktion där en vara genomförs innan den kommer till existens. Det är nödvändigtvis för tillverkade varor, en del av eller hela betalningen sker i förskott banken har rätt att häva avtalet innan tillverkaren påbörjar arbetet. Istijrar involverar två parter, en köpare som kan vara ett företag som söker finansiering för att köpa den underliggande tillgången och ett finansinstitut, uppsats om islamisk bankverksamhet.


Den har två former; först där priset bestäms efter att alla köptransaktioner är slutförda och för det andra där priset bestäms i förväg men köpet genomförs då och då, uppsats om islamisk bankverksamhet. Ijarah islamisk leasing är där i leasegivaren som också är ägare av saker överför användningen av saken till en annan person eller leasetagaren under en ömsesidigt överenskommen tidsperiod och mot ett ömsesidigt överenskommet vederlag, uppsats om islamisk bankverksamhet. Ijarah wa Iqtina leasing och löfte om gåva är en form av leasingavtal där leasingobjektet vid slutet av hela betalningen av leasingavtalet överlämnas till leasetagaren. äganderätten är helt överlåten.


Islamiska banker skiljer sig från konventionella amerikanska banker på många sätt. Islamiska banker utformar instrument och finansieringssätt inom de gränser som föreskrivs av islamisk lag, uppsats om islamisk bankverksamhet. Konventionella amerikanska banker utsätts inte för några religiösa förevändningar som definierar koden för finansiell etik utan de lagar som fastställts av finanstillsynsmyndigheter i landet. Amerikanska banker lovas en fast påslagsränta från lånet som de lånar ut men islamisk bank delar både vinsten och förlusten från det vidarebefordrade lånet. Amerikanska banker omfattar inga religiösa skatter för att stödja samhället utan bara statliga skatter gäller.


dock, uppsats om islamisk bankverksamhet, Islamiska banker samlar in den islamiska zakatskatten för att gynna samhället uppsats om islamisk bankverksamhet sprida det bland de behövande delarna av samhället. Konventionella islamiska banker lånar helt enkelt ut pengarna och är bekymrade över såväl kapitalbeloppet som de sammansatta räntebetalningarna de får. Islamiska banker inleder dock partnerskap med kunder och deltar i kunders förluster eller vinster. Islamiska banker genomför dock projektutvärdering av sin klient eftersom de också är en partner i förluster. I det amerikanska banksystemet tas en sammansatt ränteavgift ut på den om en avbetalning inte betalas i tid eller inte betalas.


Inom islamisk bankverksamhet är det dock förbjudet att ta ut sådana sena tillägg och man är noggrann med att bedöma de faktiska problem som den försumliga står inför. Om betalning uteblivit på grund av genuina skäl utdöms ingen påföljd, men om det gjordes medvetet debiteras en liten ersättning. Amerikanska banker kanske bara fokuserar sina personliga tillväxtmål och intäktsökningar. Islamiska banker måste dock fokusera på tillväxt för sina affärspartners, dvs. kunder och att hålla allmänintresset i centrum för framtida mål. Amerikanska banker kan lätt låna pengar från penningmarknaderna. Islamiska banker möter dock begränsningar för sådana handlingar eftersom alla lån de gör måste vara sharia-kompatibla, uppsats om islamisk bankverksamhet.


Amerikanska banker lägger större vikt vid sina kunders kreditbetyg för att bedöma hur långt lån går. Medan islamiska banker betonar projektets livskraft när de beslutar om förskottslån. En typisk amerikansk bank finansierar projekt huvudsakligen som en borgenär till sina kunder eller gäldenärer. Å andra sidan blir islamiska banker partners, investerare och säljare till sina kunder, vilket beror på vilka finansieringssätt som används. Konventionella amerikanska banker måste garantera alla insättningar de accepterar. Islamiska banker garanterar dock bara sparande uppsats om islamisk bankverksamhet i sin portfölj.


Deras kunder måste också dela förlusterna beroende på kontraktets karaktär Rahman. obligationsemission, aktiebrev etc investopedia. Islamiska banker har nu vågat sig på värdepapperisering av Musharkah, Murabaha, Mudarabah och Ijarah, uppsats om islamisk bankverksamhet. Många länder har nu Mudarbahs noterade på börser för att handlas i. Islamiska bankirer tar också med investeringsfonder som följer sharialagarna till marknaden för finansiella tjänster. Några av de fonder som etablerats inkluderar aktiefond, råvarufond, ijarah-fond, murabaha-fond, Bai-Al-Dain och blandad fond.


Därför kan man se att islamisk bankverksamhet sätter sin grund i islamiska lagar som styr finansiell transparens. Dessa skiljer sig mycket från konventionella amerikanska banker uppsats om islamisk bankverksamhet deras ekonomiska koncept, finansiella produkter och tjänster som erbjuds kunderna. Dessutom är islamisk bankverksamhet ett relativt nytt koncept jämfört med de konventionella bank- och ekonomiska koncepten som har utvecklats genom tiderna. Islamiska bankirer och forskare arbetar på att ta fram fler produkter och tjänster baserade på sharia för att erbjuda ett större utbud av finansiella produkter inom finansbranschen.


Det har tilltal i sitt koncept med samhällsvård och klientvård. Det fullständiga genomförandet av denna form av bankverksamhet i stor skala verkar dock vara en tveksam och skrämmande uppgift. Hämtad 28 april från www. pdf Rahman, Zaharuddin A. Karachi Pakistan :Darul-Ishaat Den här uppsatsen skrevs av en studiekamrat. Du kan använda den som exempel när du skriver din egen uppsats eller använda den som källa, men du måste citera den. Utforska hur människokroppen fungerar som en enhet i harmoni för att leva. Essä om islamisk bankverksamhet. Gratis uppsatser - PhDessay. com, 22 maj, Åtkomst 7 januari, comMay Historien om Islamic Banking, även känd som Islamic Finance, går tillbaka till 70-talet, med inrättandet av Dubai Islamic Bank, uppsats om islamisk bankverksamhet.


Essä om islamisk bankverksamhet då har det islamiska finanssystemet segrat. De grundläggande principerna för de islamiska bankernas funktion är förbudet mot Rib I. Indrivning och betalning av ränta och förbud mot investeringar i organisation involverad i oetiska och. Riskhanteringens inverkan på lönsamheten i islamiska banker gentemot konventionella banker Inledning Bakgrund till studien Eftersom s islamiska banker är uppsats om islamisk bankverksamhet på fötter och ben.





hinderuppsats



Usmani beskriver att försäljning inom islamisk bankverksamhet anses vara ogiltig om de inte uppfyller dessa villkor; ha ett rätt kontrakt, föremål, pris och innehavs- eller leveranslöfte vid tidpunkten för transaktionen. De islamiska finansieringssätten som används allmänt är Musharakah, Mudarabah, Diminshing Mushaharakah, Murabaha, Salam, Istisna, Istijrar, Ijarah och Ijarah Wa Iqtina. Musharakah är ett slags partnerskap där vinsten delas enligt ett specificerat förhållande som beslutats av partnerna i ett ömsesidigt kontrakt M. Vinstdelningsvillkoren i avtalet bör komma överens om ömsesidigt av partnerna men bör inte tilldela en fast avkastning till någon av partnerna eftersom det klassificeras som ränta.


Å andra sidan ska förlusterna delas enligt det initiala kapital som investerats i satsningen. Om man jämför med de konventionella amerikanska bankerna debiteras en fast avkastning som kallas ränta eller påslagsränta på utlånat kapital. Amerikanska banker delar dessutom inte på ansvar eller förluster om den satsning som lånade pengar samlat på sig förluster. Men i Musharakah är det bankens ansvar att dela förlusterna också. Bankens avkastning är kopplad till vinsten som genereras av satsningen, om vinsten är större kommer den att få mer vinst men den islamiska banken kan inte beslagta dessa vinster utan måste dela den rättvist med alla bankens insättare.


Detta är inte tillämpligt på konventionella amerikanska banker eftersom de allokerar en fast påslagsavkastning på lån och därför inte kan dra nytta av att dela lönsamheten för det företag de finansierar. Mudarabah är nära besläktad med Musharakah men är en annan form av partnerskap där en partner tillhandahåller kapital för att investera och den andra använder kapitalet i affärer. Detta påminner lite om den sovande partnern och arbetspartnerkonceptet i konventionella bank- och finansiella partnerskap. Vinst- och förlustdelningen under detta finansieringssätt lämnas efter ömsesidigt samtycke från de två partnerna, dvs. bank och kund. Ett fast engångsbelopp oavsett vinst eller förlust är dock inte tillåtet. Minskande musharaka hänvisas till det läge där finansiären och kunden har gemensamt ägande av en tillgång.


Utöver det är det meningen att kunden ska betala en hyra på tillgången till banken på basis av procentuell äganderätt i tillgången. Salam används vanligtvis för islamiska banker för att finansiera jordbruksföretag där en säljare går med på att leverera särskilda varor eller tjänster till en köpare vid ett framtida leveransdatum i. ömsesidigt samtycke till, dock betalas köparen priset för transaktionen helt på plats. I Istisnah är det en försäljningstransaktion där en vara genomförs innan den kommer till existens. Det är nödvändigtvis för tillverkade varor, en del av eller hela betalningen sker i förskott banken har rätt att häva avtalet innan tillverkaren påbörjar arbetet. Istijrar involverar två parter, en köpare som kan vara ett företag som söker finansiering för att köpa den underliggande tillgången och ett finansinstitut.


Den har två former; först där priset bestäms efter att alla köptransaktioner är slutförda och för det andra där priset bestäms i förväg men köpet genomförs då och då. Ijarah islamisk leasing är där i leasegivaren som också är ägare av saker överför användningen av saken till en annan person eller leasetagaren under en ömsesidigt överenskommen tidsperiod och mot ett ömsesidigt överenskommet vederlag. Ijarah wa Iqtina leasing och löfte om gåva är en form av leasingavtal där leasingobjektet vid slutet av hela betalningen av leasingavtalet överlämnas till leasetagaren. äganderätten är helt överlåten. Islamiska banker skiljer sig från konventionella amerikanska banker på många sätt. Islamiska banker utformar instrument och finansieringssätt inom de gränser som föreskrivs av islamisk lag.


Konventionella amerikanska banker utsätts inte för några religiösa förevändningar som definierar koden för finansiell etik utan de lagar som fastställts av finanstillsynsmyndigheter i landet. Amerikanska banker lovas en fast påslagsränta från lånet som de lånar ut men islamisk bank delar både vinsten och förlusten från det vidarebefordrade lånet. Amerikanska banker omfattar inga religiösa skatter för att stödja samhället utan bara statliga skatter gäller. Men islamiska banker samlar in den islamiska zakatskatten för att gynna samhället och sprider den bland de behövande delarna av samhället.


Konventionella islamiska banker lånar helt enkelt ut pengarna och är bekymrade över såväl kapitalbeloppet som de sammansatta räntebetalningarna de får. Islamiska banker inleder dock partnerskap med kunder och deltar i kunders förluster eller vinster. Islamiska banker genomför dock projektutvärdering av sin klient eftersom de också är en partner i förluster. I det amerikanska banksystemet tas en sammansatt ränteavgift ut på den om en avbetalning inte betalas i tid eller inte betalas. Inom islamisk bankverksamhet är det dock förbjudet att ta ut sådana sena tillägg och man är noggrann med att bedöma de faktiska problem som den försumliga står inför. Om betalning uteblivit på grund av genuina skäl utdöms ingen påföljd, men om det gjordes medvetet debiteras en liten ersättning.


Amerikanska banker kanske bara fokuserar sina personliga tillväxtmål och intäktsökningar. Islamiska banker måste dock fokusera på tillväxt för sina affärspartners, dvs. Följaktligen kan man lätt föreställa sig hur svårt det är att införa en vinst- och förlustdelningsbaserad finansiell lösning i en ekonomi där de flesta affärsmän inte är ärliga när de presenterar sina företags finansiella rapporter på ett rättvist sätt. På liknande sätt beror i de flesta fall betalningen av Zakat och Sadaqat på individen och i synnerhet, med tanke på den gigantiska volymen av den svarta ekonomin i landet, vad som kan förväntas även om ett bra system för Zakat och Ushr införs?


Det måste betonas att endast förändringen av banksystemet inte är en lösning på den övergripande revolutionen av det ekonomiska systemet om inte andra aspekter av det islamiska ekonomiska systemet, såväl som det islamiska sociala systemet, inte implementeras samtidigt. Följaktligen kan den fullständiga övergången av ekonomin till ett islamiskt ekonomiskt system utföras, när och endast när samhällets övergripande samförstånd utvecklas mot praktisk tillämpning av sharia i alla aspekter av mänskligt liv, särskilt inklusive statliga, politiska och lagstiftande strukturer.


Trots en sådan otillfredsställande och ganska nedslående attityd hos samhället mot tillämpningen av islamisk sharia, bör det noteras att en sådan situation inte befriar en muslim från tillämpligheten av shariaprinciper, utan snarare ökar hans ansvar på det sätt som det blir hans plikt. inte bara för att försöka följa alla tillämpliga shariakrav i sin personliga egenskap utan också för att sätta sina ansträngningar på att förbättra ett sådant system. Följaktligen, om den islamiska bankväsendet, enligt din åsikt, inte bidrar tillräckligt till att förbättra samhället, kan du inte skylla på densamma ensam. Ansvaret för den muslimska ummah som helhet eller staten kan inte förväntas bäras av endast en enskild sektor, som vid denna tidpunkt är i sin linda.


Är det Heela Banking? Detta är en allmän diskussion på olika forum om att samtida islamisk bankverksamhet är baserad på Heelas. Ur shariaperspektiv är en Heela ett alternativ som används för att inte lyda den gudomliga vägledningen genom att konstruera omständigheterna och leka med fakta och avsikter. Med en inblick i branschen kan man inte hålla med om detta argument i viss utsträckning, eftersom det i ett antal fall har observerats att vissa transaktioner faktiskt tillämpas praktiskt utifrån denna grund. Med det sagt; Detta argument bör dock inte användas för att skylla på hela branschen. Vi bör erkänna att grunden för industrin har byggts med hjälp av pelarna som är direkt härledda från den heliga Koranen, Sunnah och Fiqh.


Följaktligen måste det understrykas att för att stödja tillväxten av islamisk bank och finans på rätt fot måste vi stärka mekanismen för sharia-efterlevnad för branschen. Dessutom måste vi på längre sikt eliminera de islamiska finansiella produkterna som har potential att missbrukas. Användning av ränta som riktmärke; Är det Halal? Ekonomer känner ytterligare frågor och att och anser att denna sak gör dessa finansiella institutioner till en del av de rådande kapitalistiska ekonomiska systemen, därför är den här typen av transaktioner absolut inte önskvärda av islam. Här skulle det vara värt att ta en titt på argumenten från den islamiska banken för bättre förståelse av prissättningsfrågan.


De ger generellt exempel som; anta att du går in i en stormarknad i Storbritannien och ser att fläsket, nötköttet och halalnötköttet alla säljs för 2 GBP per kg. Tror du att denna prislikhet eller det faktum att dessa produkter säljs under samma tak gör att halalnötköttet är Haram? Eller till exempel; i samma storbutik noterar du att de använder samma våg för att väga dessa tre typer av kött. Tror du att användning av samma balans kommer att göra Halal-nötköttet, som Haram?


Om inte, bör vi bättre förstå principen att det är substansen och den juridiska formen av transaktionen som gör den till Halal eller Haram och inte dess prissättning, kurs eller kassaflödesmodellen eller institutionen, eller till och med miljön som erbjuder sådana transaktion. Denna fråga måste dock tas upp av regeringen, såväl som av marknadsaktörerna. En stark islamisk interbankmarknad kommer InshaAllah att ge oss möjligheter att utveckla våra egna riktmärken för islamisk bankverksamhet. Hantering av islamiska banker med konventionella banker Ett annat starkt argument mot islamisk bankverksamhet är mot att göra med konventionella banker. Dessa affärer är av två typer, dvs. delning av tjänster och kommersiella transaktioner.


När det gäller tjänster, där de islamiska bankerna underlättar sina kunders utländska företag eller hjälper sina kunder att överföra pengarna från säkra kanaler. För dessa tjänster är ersättningen eller kostnaden för islamiska banker serviceavgifter som är tillåtna av shariajurister, även om de rekommenderar att sådan interaktion bör undvikas överallt där IFI:er är tillgängliga. Det andra argumentet som är mycket starkt gäller de kommersiella transaktionerna med konventionella finansinstitut. Dessa transaktioner hänför sig i allmänhet till bankens treasury-sida, varvid antingen de internationella finansinstituten placerar sin överskottslikviditet hos de konventionella bankerna eller skaffar finansiering från dem för att möta sina egna likviditetsbehov.


Även om de flesta av sharia-forskarna har tillåtit dessa transaktioner med vederbörlig hänsyn till sharia-kraven, men ingen kan hävda att det är ett måste att undvika alla sådana transaktioner. För detta ändamål måste vi dock stärka den islamiska interbankmarknaden och tillhandahålla ytterligare likviditetshanteringsalternativ till de internationella finansinstituten, särskilt i form av starka sharia-kompatibla statspapper och en stabil kapitalmarknad med massor av tillgängliga Halal-investeringsalternativ. Alla kontakter med konventionella finansinstitut bör förbli begränsade till de nödvändigheter som når extremerna av tvång. Kostnaden för att vara muslim De som har dåliga minnen av att ha att göra med islamiska banker är i frontlinjen av kritiker med denna kommentar.


Människor känner att det finns allvarliga tvivel om de internationella finansinstitutens ärlighet och integritet. På finansieringssidan tar de högre betalt än konventionella banker. Med andra ord är den interna avkastningen på islamiska finansiella produkter högre än de konventionella produkterna. Tvärtom kan man konstatera att de på inlåningssidan betalar mindre jämfört med de konventionella bankerna. Dessutom observeras det allmänt att de förväntade räntorna, såväl som den faktiska avkastningen som erbjuds av dessa finansiella institutioner, är ganska likvärdiga med i allmänhet något lägre än de priser som erbjuds av konventionella finansinstitut.


En motivering mot det första argumentet är att eftersom internationella finansinstitut är föremål för råvarurisken, riskerna för förstörelse och innehav av tillgångar och prisrisken, såväl som deras relevanta kostnader. Takaly utgifter, förutom de risker och kostnader som en bank står inför, är de motiverade i sitt krav i. högre internränta. Ändå har finansexperter i allmänhet ansett att även om dessa faktorer beaktas är prissättningen av dessa banker på den högre sidan. Å andra sidan, i en vinst- och förlustbaserad modell, är det angeläget att de tilldelar olika typer av inlåning viktning på ett sätt så att den totala avkastningen på investeringar och finansieringspooler fördelas mellan olika insättare och banken som arbetar som partner.


Även då noteras det allmänt att internationella finansinstitut betalar mindre än marknaden. Vi kan bara hoppas att denna effekt inom en snar framtid, med ökad konkurrens inom den islamiska banksektorn, kommer att minimeras på grund av marknadskrafter, förutom prissättningen mot faktiska ytterligare riskelement. IFIs marknadsföringsmetod Ett annat giltigt argument handlar om marknadsföringsmetoden som används av dessa finansiella institutioner, vilket negativt påverkar allmänhetens beroende av detta läge. Människor som gör invändningar mot internationella finansinstituts marknadsföringsstrategi har två skäl för detsamma. Den andra grunden är marknadsföringsstrategin där det ibland upplevs att falska uttalanden görs i marknadsföringssyfte.


Ett exempel på detsamma är påståendet från en ledande islamisk bank att alla dess dagliga aktiviteter övervakas av dess shariarådgivare. Tänk dig bara, om det är mänskligt möjligt, att en deltidsanställd Shariah Advisor kan ta hand om alla dagliga aktiviteter för en fullfjädrad bank med ett antal filialer även belägna i andra städer. Ett annat exempel är påståendet från en islamisk värdepappersfond att det är den första i sitt slag i landet, medan en annan fond var verksam i landet i ungefär ett år tidigare för att teckna en sådan värdepappersfond. Denna fråga tas upp särskilt av blandningen av människor som känner att när de väl går in på en sådan plats borde det se ut som en helig plats istället för ett kommersiellt kontor.


Du känner generellt att de har spenderat för mycket på möbler, inredning och reklam, vilket tydligen är emot islams förelägganden. Med andra ord, miljö gör ingenting till Haram. Onödigt att nämna, ur Shariah-perspektiv kan du alltid köpa en Halal-produkt från en butik där allt annat är Haram även om samma sak måste undvikas om andra alternativ finns tillgängliga. Detta argument har återigen en nyckelbetydelse ur perspektivet av den övergripande kontrollmiljön för dessa banker med avseende på tillämpligheten av shariaprinciper.


Särskilt är det häpnadsväckande när du har att göra med en islamisk bankir, som vet väldigt lite om islamisk bankverksamhet, men tyvärr är detta inte särskilt ovanligt. Den främsta orsaken bakom detta problem är det faktum att de flesta av de internationella finansinstituten har anställt konventionella bankirer och i allmänhet tas ingen eller mycket liten hänsyn för att säkerställa att de är väl förtrogna med sharia-kraven med avseende på de finansieringssätt som används av dessa. Banker. Organisationen måste internalisera islams lära. Det kommer att involvera moraliska element i kraft av Imaans faktor. Tro och tro. i affärsverksamheten.


Om de moraliska faktorerna enbart ges betydelse finns det möjlighet att banken skulle drabbas av förluster och tvingas upphöra med verksamheten, så Islamiska Banker ger också dimensioner till verksamheten och även betydelse. Shariah förbjuder Riba. Investeringar i företag som tillhandahåller varor eller tjänster som strider mot islamiska principer är Haram. Detta förbud tillämpas i många muslimska länder för att förhindra oislamiskt banksystem. Banken bör strikt följa sharia och höja levnadsstandarden för dem som försöker göra det på islamiskt sätt. Konceptet med islamisk fri bankverksamhet blir också allmänt populär i de icke-islamiska länderna.


Den räntefria banken arbetar med regeln att långivaren ska ha del av vinsten eller förlusterna. Långivaren och låntagaren är som partners och det spelar en stor roll för att karakterisera samhällsordningen. Den islamiska bankverksamheten introducerades i juli i Pakistans bank- och finanssystem. Pakistans regering beslutade att endast ett islamiskt system kan säkerställa bättre levnadsstandard. För att underlätta införandet av räntefri bankverksamhet gjordes några nödvändiga regler i banklagarna i juni i Pakistan. Olika företag startar verksamheten utifrån ett räntefritt system. Islamisk bankverksamhet I slutet av 1900-talet bildades ett antal islamiska banker för att tillämpa de islamiska principerna.


Islamisk lag härrör från följande fyra källor. Den heliga Koranen Den heliga profetens Sunnah P. H Ijma Qiyas Den heliga Koranen Koranen är en av de primära källorna till islamisk lag. Den innehåller många bud, regler och principer för individers beteende och relationer i samhället. De flesta av dess principer är generella till sin natur eftersom vissa av dem är väldefinierade. Koranens ord är slutgiltiga och ingen kan ändra dess text. Sunnah Lika viktig är Sunnah den sekundära källan till islamisk lag.


Sunnah är vägen eller vägen för profeten Muhammad P. Sunnah består av ord, gärningar och ord, handling eller till och med tystnad av profeten Muhammad P. Ijma Ijma betyder överenskommelse mellan mujtihad av Ummah i en fråga som kräver utövande av ijtihad. Till exempel: Institutionen khilafat är etablerad på grundval av ijma bland de islamiska jurister. Qiyas Qiyas är den process i vilken Mujtihad utökar sharia där det inte finns någon sådan vägledning från sharia likheter mellan fall Djup insikt behövs Till exempel: Från vin drog juristerna slutsatsen och generaliserade att allt som orsakar medvetslöshet är förbjudet av islam. Den helige profet P. Om du ångrar dig redan nu, har du rätt att återvända till din huvudman; varken kommer du att göra fel eller kommer du att bli orättad.


Enligt Mufti Taqi Usmani skiljer sig ett mudarabah-arrangemang från musharakah på tre stora sätt. Investeringen i musharakah kommer från alla partner, medan i mudarabah är investeringar enbart rabb-ul-maals ansvar. I musharakah kan alla partners delta i ledningen av verksamheten och kan arbeta för den, medan mudarabah the rabb-ul-maal inte har någon rätt att delta i ledningen som utförs av mudaribonly. I musharakah delar alla partner på förlusten i omfattningen av deras investering, medan i mudarabah förlusten, om den bara lider av rabb-ul-maal, eftersom mudarib inte investerar något Musharakah Musharakah är typen av Shirkat- ul-Amwal som bokstavligen betyder att dela.


I affärssammanhang hänvisar det till ett gemensamt företags andel av företagets vinst och förlust. Musharakah har långtgående konsekvenser för islamisk bank och finans i moderna sammanhang och utgör ett utmärkt alternativ till den intressebaserade ekonomin. I en musharakah delar den som investerar kapitalet lika i både vinst och förlust, vilket skiljer sig från ett intressebaserat system där uppsidan är begränsad medan nedsidan är nästan obefintlig. Dessa är två referenser visar tydligt att vinsten som leder till Riba är haram och mot shariah Islamiska banktransaktioner är Riba-fria transaktioner.


Det säkerställer ömsesidig nytta, täcker och sprider risker för båda motparterna. Islamiska banker ger ingen hjälp och avråder strikt från produktion av varor och tjänster som strider mot de islamiska värderingarna. Islamiska banker bör helst ha ett eget riktmärkessystem för bestämning av vinst. Eftersom industrierna i sitt inledande utvecklingsskede; den använder det tillgängliga riktmärket för banksektorn. Det förväntas att när det väl har vuxit till en ansenlig nivå skulle det ha sitt eget riktmärke.

No comments:

Post a Comment